STØTT OSS

Gjøre skoler tryggere for barn med nedsatt funksjonsevne

Sightsavers-forskerne Dr Steven Kaindaneh og Dr Julia de Kadt forklarer hvordan forskningsprosjektet vårt setter stemmene til skolebarn med funksjonshemninger i hjertet av vår innsats for å bekjempe kjønnsbasert vold.

Å finne måter å sikre at barn med nedsatt funksjonsevne, spesielt jenter, trygt kan si fra om skolerelatert kjønnsbasert vold (SRGBV) er utfordrende, men viktig. Globalt er SRGBV en stor utfordring og påvirker mer enn 246 millioner barn og unge hvert år.. Barn med nedsatt funksjonsevne har tre til fire ganger større sannsynlighet for å oppleve vold enn andre barn, men det er veldig lite kjent hvordan dette påvirker dem, eller hvordan man kan sørge for at de føler seg trygge på skolen.

Det er derfor Sightsavers gjennomfører et innovativt forskningsprosjekt med skoleelever med nedsatt funksjonsevne på ungdomsskoler i Sierra Leone. Målet er å forstå hvordan kjønnsbasert vold påvirker disse elevene og hva de selv ønsker skal bli gjort for å adressere det. Å sørge for at barn med nedsatt funksjonsevne er aktivt involvert er avgjørende for å sikre at retningslinjer og intervensjoner er effektive og virkelig inkluderende for dem.

Enoch, som bruker rullestol, smiler og vinker til kameraet.

Rettigheter for personer med funksjons-nedsettelser

Vi streber for en verden der alle mennesker har tilgang til utdanning, arbeid og helsehjelp, og hvor alle kan delta i samfunnet på like vilkår.

Les om arbeidet vårt

Hvorfor vi jobber i Sierra Leone

I Sierra Leone er høye nivåer av SRGBV en stor utfordring, og er påvirket av dypt forankrede sosiale og økonomiske ulikheter. Data om prevalens er begrenset, men i en undersøkelse fra 2010 survey, seks prosent av jenter å ha blitt voldtatt på eller i nærheten av skolen.

Kvalitativ forskning gir omfattende bevis på utbredt seksuell trakassering, mobbing og seksuell vold på og i nærheten av skoler. Dette utføres ofte av jevnaldrende elever, lærere og til og med folk fra lokalsamfunnet og bidrar til at mange jenter forlater skolen tidlig i ungdomsårene. Det er imidlertid lite kjent hvordan denne volden påvirker barn med nedsatt funksjonsevne. Sierra Leones nasjonale politikk for radikal inkludering i skolen av 2021 prioriterer inkludering av barn med nedsatt funksjonsevne i utdanning. Å sørge for at barn med funksjonshemninger kan trives på skolen krever forståelse og ivaretakelse av deres spesifikke sikkerhetsbehov.

Et kart som viser plasseringen av Karene-distriktet nordvest i Sierra Leone. Det viser også plasseringen til fire skoler som deltar i studien.
Et kart som viser plasseringen av Karene-distriktet i Sierra Leone, og plasseringen av skolene som deltar i studien.

Som svar på dette behovet fokuserer vår studie på fire ungdomsskoler i Karene-distriktet nordvest i Sierra Leone. Studien støtter opprettelsen av funksjonshemmede SRGBV-handlingsplaner med fokus på stemmene og perspektivene til barn med nedsatt funksjonsevne. Finansiert av Sexual Violence Research Initiative, samarbeider vi med to organisasjoner av mennesker med nedsatt funksjonsevne (OPDs): the African Youths with Disabilities Network og Concern for the Development of Disabled Women and Children.

Rosanna Kamara og Abu Bakarr Bangura, medforskere fra disse OPDene, er aktive medlemmer av kjernestudieteamet. I hvert av de fire miljøene jobber også to unge mennesker med nedsatt funksjonsevne på studiet som unge forskere. Dette er en del av Sightsavers’ forpliktelse til å involvere mennesker med nedsatt funksjonsevne i funksjonshemningsforskning, og erkjenner at deres erfaring styrker forskningen og sikrer relevansen for barns liv.

Møt våre medforskere

Rosanna Kamara

“Jeg synes at jeg som medforsker har vært i stand til å bidra med verdifull innsikt og perspektiver som har beriket forskningsfunnene. For eksempel gjorde jeg under fokusgruppediskusjoner oppmerksom på de spesifikke utfordringene barn med nedsatt funksjonsevne står overfor. Jeg innså behovet for inkluderende og rettferdige løsninger for å løse disse problemene.

“Samlet sett har bidragene mine utdypet studien, ved å beskrive de unike opplevelsene til barn med nedsatt funksjonsevne i Sierra Leone, og ved å kjempe for deres rettigheter og velvære i sammenheng med SRGBV.

“Og jeg har lært mye om den dype innvirkningen SRGBV har på barn, spesielt de med funksjonshemninger.”

Rosanna Kamara.
Rosanna fra Concern for the Development of Disabled Women and Children.
Abu smiler mens han ser forbi kameraet.
Abu Bakarr fra African Youth with Disabilities Network.

Abu Bakarr Bangura

“Mitt arbeid sentrerer rundt å sørge for at unge mennesker med nedsatt funksjonsevne blir hørt, og at de får plattformene og mulighetene til å trives i et samfunn som ofte marginaliserer dem. Jeg har vært involvert i planlegging av dette prosjektet og jeg koordinerer og kommuniserer med de unge forskerne, spesielt fra to skoler. For det meste har jeg lagt til rette for fokusgruppediskusjoner og tatt notater.

“Dette prosjektet har virkelig respektert oss som OPD-organisasjon. Vi verdsetter de formelle og juridiske prosessene som er involvert, inkludert signeringen av en kontrakt og opplæringen og veiledningen som tilbys.
“Min kapasitet er blitt utvidet for å gjøre meg i stand til å delta i forskningsarbeid. Denne studien har fungert som en mulighet til å forstå problemene med SRGBV, samt å få erfaring med analyse av kvalitative data.”

Vår forskningstilnærming

Vi tar i bruk en metodikk som støtter og oppmuntrer barn med nedsatt funksjonsevne til å beskrive sine erfaringer, behov og bekymringer. Dette er for å sørge for at disse meningene vektlegges i utviklingen av lokale SRGBV-arbeidsplaner. På tvers av de fire skolene deltok 33 jenter med nedsatt funksjonsevne og 37 gutter med nedsatt funksjonsevne i fokusgruppediskusjoner ledet av de unge forskerne. Gruppen viste forskerne, ved hjelp av kart og fotografier, i hvilke områder de følte seg mest og minst trygge.

De unge forskerne er nyutdannede ved lokale skoler. Vi ga dem omfattende personlig opplæring og tett, støttende tilsyn for å utruste dem til å lede datainnsamlingsaktivitetene med barn med funksjonshemninger. Barn som deltok i studien var allerede kjent med de unge forskerne. De respekterte forskerne, og så ofte opp til dem som rollemodeller.

Barn var allerede kjent med de unge forskerne, og så ofte opp til dem som rollemodeller.
En gruppe unge forskere samles rundt et bord og ser på en voksen mens de peker på et kart.
Unge forskere og andre deltakere forbereder seg på kartlegging av lokalsamfunn.

Unge forskere er essensielle for å fremme tilknytning og gi mulighet for dialog. De har bidratt til å organisere fokusgruppediskusjoner med lærere, foreldre og andre deltakere i lokalsamfunnet. De hjelper nå med å forberede workshoper i hvert lokalsamfunn der foreløpige studiefunn vil bli delt, og deltakere i både samfunnet og utdanningssystemet vil samarbeide om å skape funksjonshemningsinkluderende SRGBV-handlingsplaner.

Møt to unge forskere

“Mitt navn er Dauda Munu. Jeg har en fysisk utfordring med underekstremitetene mine. Som ung forsker har denne studien åpnet øynene mine ikke bare for min egen mobilitetsutfordring, men jeg har begynt å se barn med nedsatt funksjonsevne fra et nytt perspektiv. Jeg har lært at barn med nedsatt funksjonsevne møter utfordringer når de reiser til skolen om morgenen og tilbake om kvelden.

“Som et resultat av denne forskningen er jeg nå i stand til å koble sammen hvordan kjønn, vold og kulturelle normer påvirker barn med nedsatt funksjonsevne.

“Jeg har nå selvtilliten til å snakke for barn med funksjonshemninger og noen ganger følge dem til skolen. Høvdinger og andre samfunnsledere har begynt å involvere meg i diskusjoner om hvordan man kan beskytte barn med nedsatt funksjonsevne.”

Dauda Munu.
Den unge forskeren Dauda.
Saada Fofanah smiler.
Den unge forskeren Dauda.

“Mitt navn er Saada Fofanah. Jeg har mobilitetsutfordringer i høyre fot. Mitt engasjement i denne studien har hatt en betydelig innvirkning på meg både personlig og faglig.

“Som ung forsker har jeg tilegnet meg ferdigheter i å lede forskning på funksjonshemning, kjønn og vold; saker som er viktige for folk i lokalsamfunnet mitt. Denne nye kunnskapen vil gjøre meg i stand til å hjelpe barn med funksjonshemninger i lokalsamfunnet mitt.

“Jeg har startet et nettverk som skal støtte min egen videreutdanning for å etablere meg som en ekspert innen kjønnsbasert vold.”

De andre unge forskerne som deltar i programmet er Idrissa Samura, Mariatu Bah, Adikali Samura, Zainab Kamara, Alieu Bah og Saidu Bangura.

Lærdom så langt

  • Opplæring av unge forskere tar tid og krefter, men gir enorme utbytter for å sørge for at barn med nedsatt funksjonsevne føler seg trygge på å diskutere sensitive emner som SRGBV
  • Barn og medlemmer av lokalsamfunnet kom inn i studieaktiviteter med svært liten forståelse av SRGBV. Det tok noe tid før studiedeltakerne var i stand til å gjenkjenne og beskrive sine egne erfaringer med SRGBV
  • Mangelen på tilgang til rapporteringsmekanismer og støttetjenester for SRGBV er en stor utfordring for barn og medlemmer av lokalsamfunnet

Våre neste skritt

Forskere vil komme tilbake for å studere skoler for å validere studiefunn og for å medutvikle SRGBV handlingsplaner som er inkluderende for mennesker med nedsatt funksjonsevne.

I november sto SRGBV i fokus på den første Global Ministerial Conference on Ending Violence Against Children. På konferansen var vi stolte over å ha undertegnet et åpent brev som oppfordret ministrene til å iverksette hastetiltak for å forebygge og aksjonere mot seksuell vold i skolen. Den nylige kampanjen 16 Days of Activism mot kjønnsbasert vold økte bevisstheten om trusselen om vold som kvinner og jenter opplever. Vår tilnærming lar stemmene deres komme frem høyt og tydelig.

Du kan signere det åpne brevet til verdensministre her.

For å lære mer om arbeidet vårt, besøk vårt forskningssenter eller send en e-post til Dr Steven Kaindaneh på [email protected]

Authors


Dr Steven Kaindaneh gir teknisk støtte til inkluderende utdanningsforskning ved Sightsavers, og er studiens hovedforsker. Dr Julia de Kadt er Sightsavers’ leder for portefølje-, helse- og funksjonshemningsforskning.

Sapana Basnet, Sightsavers’ seniorforsker innen kvalitative metoder, og Alexandre Chailloux, Sightsavers’ seniorforsker innen “spatial analysis”, er studiemedforskere og bidro til utarbeidelsen av dette blogginnlegget.

Flere historier

Mzowele drikker vann etter å ha tatt medisiner mot lymfatisk filariasis.
Sightsavers stories
Historier / Forsømte tropesykdommer /

“Vi kan bevege oss framover, i en bedre retning”

Mens verden feirer den 12 milliarder behandlingen for å beskytte mennesker mot lymfatisk filariasis, reflekterer vi over vår samarbeidsreise mot å eliminere sykdommen over hele Afrika.

Den frivillige medarbeideren Moses måler en kvinnes høyde for å se hvor mye medisin hun trenger for å beskytte henne mot elveblindhet.
Sightsavers stories
Historier / Forsømte tropesykdommer /

Hvordan kulturell bevissthet kan bidra til å bekjempe NTDer

Sightsavers’ Khadijah Bello reiste over nord-sentrale Nigeria for å se hvordan programmene våre fremskynder eliminering av forsømte tropiske sykdommer.

Abigail Brown og Boma Cliford Fosong.
Sightsavers stories
Historier / Funksjonsnedsettelser /

Hvordan vi fremmer inkluderende data

Vi lanserte nylig Sightsavers Inclusive Data Network (SIN) for å dele vår kunnskap og læring om inkluderende data med alle aktører innen global utvikling.