STØTT OSS
Sightsavers stories

IT Bridge-akademiet: Hva er det neste for studentene?

IT Bridge-akademiet ble lansert i 2021 og underviser i IT-ferdigheter til mennesker med nedsatt funksjonsevne i Kenya. De første studentene reflekterer over kurset og deler sine karriereplaner.

Etter måneder med studier ser IT Bridge-akademiets første inntak av studenter nå frem til eksamen, praksis og fremtidige karrierer.

I en stadig mer digital verden gjør initiativet i Kenya det mulig for mennesker med nedsatt funksjonsevne å få tilgang til opplæring i informasjonsteknologi (IT), og gir dem ferdighetene og den praktiske erfaringen de trenger for å konkurrere på lik linje med andre i arbeidsmarkedet.

Siden kurset ble gjenopptatt etter Kenyas COVID-19-nedstengelse, har hele kohorten av studenter bestått eksamen. De skal bruke ferdighetene sine i en seks måneders praksis hos Safaricom, den største mobilnettleverandøren i Kenya.

I mars skal studentene være med på den første avgangsseremonien ved akademiet. Det skal være en spesiell dag for alle og muligheten til å feire deres harde arbeid og prestasjoner med venner og familie. Akademiets andre kohort skal også være tilstede, for å kunne ta del i suksessen til studentene som går foran dem.

Sightsavers tok kontakt med elevene Benson, Divinah, Jacklyne og Shanice for å høre om deres refleksjoner rundt kurset og deres håp for fremtiden.

Studenter ved Bridge Academy i Kenya står ute.

Bygge en karriere med Bridge-akademiet

Vi møtte Benson, Divinah, Jacklyne og Shanice første gang i juni 2021, da de var i ferd med å finne seg til rette. De delte sine motivasjoner for å studere IT og deres håp for fremtiden.

To elever sitter ved en pult i et klasserom, med to elever ved pulter bak. Benson sitter til høyre og snakker med læreren.
Benson (til høyre) likte å jobbe med IT-utstyr.

Benson: “Jeg har forbedret livet mitt

Benson, som er utdannet lærer fra Kenyatta University, slet med å finne en jobb på grunn av synshemningen og håpet at studiene ved Bridge-akademiet ville øke mulighetene hans til å finne en jobb.

Et av Bensons yndlingsaspekter ved kurset er hvor hensiktsmessig og hands-on det er. “Før kurset kunne jeg bare se for meg hvordan ruteren ser ut, hvordan bryteren ser ut,” sier han. “Men da det fysiske utstyret kom, likte jeg det veldig godt, for selv om jeg ikke kan se, kan jeg føle utstyret.”

Å vite hvordan utstyret fungerer har ikke bare økt Bensons selvtillit, men gjort det mulig for ham å fortelle andre om ferdighetene sine. “Når jeg forteller enkelte at jeg er på skolen og lærer om datamaskiner, vil de vite hvordan en person som ikke kan se kan navigere på tastaturet,” sier han. Til dette svarer han selvsikkert: “Jeg kjenner hele tastaturet godt.”

Med blikket mot fremtiden sier Benson: “Jeg ser på meg selv som en flott person. Jeg har forbedret livet mitt, bakgrunnen min.” Han har store drømmer for karrieren og håper at hans praksis i Safaricom vil føre til en fast jobb.

Divinah sitter ved et skrivebord i et klasserom, med en penn i hånden.
Divinahs yndlingsdel av kurset var å møte og studere sammen med de andre studentene.

Divinah: “Jeg lærte å samhandle med mennesker med forskjellige slags nedsatte funksjonsevner

Divinah likte å lære sammen med andre unge mennesker med nedsatt funksjonsevne, noe som ble gjort mulig takket være akademiets plassering ved National Industrial Training Authority i Nairobi. Det ble gjort endringer for å sikre at bygget var tilgjengelig utformet: ramper ble lagt til klasserom og spisesal, og vaskerom ble tilpasset. Tolker ble også gjort tilgjengelig for elever med sansehemninger. Mens de studerte sammen, kunne studentene lære av hverandre og høre om erfaringene til andre med nedsatt funksjonsevne.

Divinah sier: “Jeg lærte å samhandle med mennesker med forskjellige slags nedsatte funksjonsevner, som var en av drømmene mine da jeg var ung. Opplevelsen var fantastisk – å påvirke hverandre og lære nye ferdigheter.”

Divinah håper å bruke sine nye ferdigheter i drømmejobben som dataanalytiker, og hun har også planer om å starte sitt eget selskap. Men hun har ikke bare lært om IT og datamaskiner. “Dette prosjektet har forøket kapasiteten min, gitt meg nye ferdigheter, og også hjulpet meg med å bygge nettverket mitt,” sier hun. Hennes nettverksferdigheter vil være nyttige når hun oppfyller ambisjonen “om å være en av toppmodellene i Kenya som lever med en funksjonsnedsettelse”. Hun sa på begynnelsen av kurset at hennes endelige mål er “å inspirere alle der ute – både de med nedsatt funksjonsevne og de som ikke har det”.

I et klasserom får en elev i rullestol undervisning av en lærer.

Kurset

I et klasserom får en elev i rullestol undervisning av en lærer.
Bridge Academy-kurset er tilpasset CISCOs eksisterende IT-opplæring for å være mer tilgjengelig for mennesker med nedsatt funksjonsevne. Ingen formell utdanning er nødvendig for å kunne studere: det eneste kravet er en lidenskap for arbeidet og en evne til å jobbe med IT. Akademiet ble nylig anerkjent i Cisco Networking Academys Be the Bridge Awards.
Jacklyne sitter ved et skrivebord og skriver i notatboken sin.
Jacklyne vil gjøre familien stolt av henne.

Jacklyne: “De ser på meg som en som kan hjelpe dem, en inspirasjon i livet deres”

Jacklynes lidenskap for å bruke datamaskiner førte til at hun begynte på Bridge-akademiet. “Dette studiet har virkelig forandret livet mitt,” sier hun. “Jeg var alenemor, og det var vanskelig på grunn av funksjonsnedsettelsen min.” Hun ba til og med foreldrene sine om ikke å fokusere på hennes egen utdannelse, men heller prioritere hennes sønns utdannelse.

Men etter å ha studert ved akademiet, har Jacklynes syn fullstendig endret seg. Hun ble spurt om å beskrive livet sitt med tre ord: “Lever drømmen min! Jeg er mer selvsikker nå fordi jeg vet at jeg får jobb. Og jeg vil være i økonomisk stand til å gi sønnen min en utdannelse.”

De praktiske IT-ferdighetene hun lærte på akademiet har også vært nyttige i hjemmelivet hennes. Hun er nå kjent som familiens ‘ingeniør’, og Jacklyne kunne bruke sin nye kunnskap til å fikse farens TV. Hun forklarer hvordan familiens oppfatning av henne har endret seg. “Søsknene mine, foreldrene mine: nå ser de på meg som en som kan hjelpe dem, en inspirasjon i livet deres,” sier hun. Jacklynes familie håper å bli med henne på avgangsseremonien senere denne måneden for å feire hennes suksess.

Hun ser nå lysere på fremtiden og ønsker å bli ingeniør, men forklarer at hun først og fremst “prøver å gjøre foreldrene mine stolte og gjøre mitt beste for barnets fremtid.” Hun er takknemlig for giverne som gjorde Bridge-akademiet mulig. “Jeg takker dem fra hjertet mitt,” sier hun, “og takk for at du forvandlet livet mitt. Takk alle sammen. Jeg håper de kan fortsette å hjelpe flere mennesker med nedsatt funksjonsevne.” Hennes siste ønske er å “møte sponsorene mine og gi dem en high five” – ??vi håper dette ønsket også kan gå i oppfyllelse.

To kvinnelige studenter sitter ved et skrivebord i et klasserom og skriver i notatbøker. Shanice sitter til høyre.
Shanice (til høyre) håper å bruke teknologi for å forbedre folks liv.

Shanice: “Utdanning er nøkkelen til suksess”

Bridge-akademiet er designet med tanke på ansettbarhet, og mange kenyanske bedrifter har samarbeidet med akademiet for å gjøre studentene ‘jobbklare’. Når utdanningen er ferdig, skal studentene starte på praksis hos Safaricom, og Shanice er en av studentene som gleder seg til å jobbe i Kenyas største telekommunikasjonsselskap.

I løpet av praksisen håper Shanice å utvide ferdighetene sine. “Jeg forventer virkelig å få noen nye ferdigheter fra Safaricom, og så vil de hjelpe meg med å få mer erfaring med forskjellige ting jeg har lært,” forklarer hun. Hun håper å imponere sin nye sjef og å få en fast jobb i Safaricom. “Med en jobb kan jeg lett forsørge meg selv. Utdanning er nøkkelen til reell suksess.”

Shanice mener at teknologi er nøkkelen til Kenyas vekst, og hun ønsker å bruke IT-kunnskapen sin til å hjelpe mennesker med nedsatt funksjonsevne, spesielt kvinner og jenter. “Hvis jeg lykkes, har jeg et stort ønske om å hjelpe andre jenter som lever med nedsatt funksjonsevne,” sier hun. “Jeg vil at de skal vite at de kan klare det på egenhånd.”

I tillegg til målet om å bli daglig leder i sitt eget selskap, planlegger Shanice å ansette kvinner med nedsatt funksjonsevne og bli en talskvinne for utdannelse av jenter. Shanice er enormt takknemlig overfor giverne til Bridge-akademiet. “Takk for at du brakte likestilling på banen. Vi har nå tilgjengelighet. Vi er nå gyldige.”

Hun ønsker også å finne tid i fremtiden til å hjelpe andre mennesker med nedsatt funksjonsevne. “Jeg vil bygge noe som skal hjelpe mennesker som lever med en funksjonsnedsettelse. Jeg vil lære dem hvordan de kan overleve, og så skal jeg gi dem erfaring i hvordan de kan eie en bedrift. Kort sagt; jeg ønsker å lære mennesker med nedsatt funksjonsevne hvordan de kan være selvstendige.

“Dette er en drøm som går i oppfyllelse, og jeg takker virkelig Sightsavers for alt. Jeg vil også takke alle våre sponsorer og våre støttespillere, for uten dere kunne vi ikke ha klart det.”


IT Bridge-akademiet drives av Inclusive Futures i samarbeid med German Federal Ministry for Economic Cooperation. Opplæringen foregår ved National Industrial Training Authority (ITA).

Prosjektet i Kenya er finansiert av giverpartnere: UK aid, German Federal Ministry for Economic Cooperation and Development (BMZ), og Norwegian Agency for Development Cooperation (Norad).

Lær om initiativet vårt Inclusive Futures

Inclusive Futures

Nye historier

Den frivillige medarbeideren Moses måler en kvinnes høyde for å se hvor mye medisin hun trenger for å beskytte henne mot elveblindhet.
Sightsavers stories
Historier / Forsømte tropesykdommer /

Hvordan kulturell bevissthet kan bidra til å bekjempe NTDer

Sightsavers’ Khadijah Bello reiste over nord-sentrale Nigeria for å se hvordan programmene våre fremskynder eliminering av forsømte tropiske sykdommer.

Abigail Brown og Boma Cliford Fosong.
Sightsavers stories
Historier / Funksjonsnedsettelser /

Hvordan vi fremmer inkluderende data

Vi lanserte nylig Sightsavers Inclusive Data Network (SIN) for å dele vår kunnskap og læring om inkluderende data med alle aktører innen global utvikling.

En kvinnelig medisindistributør måler en jente for å se hvor mye medisin hun trenger for å beskytte henne mot trakom.
Sightsavers stories
Historier / Forsømte tropesykdommer /

“Programmet vårt har forvandlet lokalsamfunn”

Etter seks år har Accelerate-programmet allerede levert 53 millioner behandlinger for å beskytte mennesker mot trakom, og behandlet 91 000 avanserte tilfeller av sykdommen.