STØTT OSS
Sightsavers stories

Vi skal... sørge for at førskoler er inkluderende

I Malawi jobber vi med partnere for å sikre at små barn med nedsatt funksjonsevne kan lære, leke og utvikle seg sammen med jevnaldrende.

Når barn med nedsatt funksjonsevne får et sterkt pedagogisk grunnlag i sine første leveår, er det mer sannsynlig at de går videre til grunnskolen.

I vårt småbarnsutviklingsprosjekt i Malawi samarbeider vi med partnere for å støtte mer enn 40 førskoler. Gjennom dette prosjektet går små barn med nedsatt funksjonsevne i vanlige førskoler hvor de kan lære, leke og utvikle seg sammen med jevnaldrende.

Her deler tre personer som er involvert i prosjektet sine historier. De deler også hvilken innvirkning inkluderende opplæring har hatt på livene deres.

Nora står utenfor førskolen der hun underviser i Malawi, med armene i kors over brystet.

Jeg er...Nora
Jeg er... trygg på at jeg kan undervise alle barn sammen

Nora står utenfor førskolen der hun underviser i Malawi, med armene i kors over brystet.

“Jeg har undervist siden 2004. Akkurat nå underviser jeg ved den lokalsamfunnsbaserte barnehagen i Makwangwala i Malawi. Når barna jeg lærer går videre på barneskolen og trives i klassen sin, gjør det meg veldig glad. Det er dette som motiverer meg.

“Vi fikk opplæring fra Sightsavers der vi lærte å ta vare på barn med og uten funksjonshemminger, slik at vi kunne lære dem alle på en gang. Dette hjalp meg. Til å begynne med klarte jeg ikke å undervise barna med og uten funksjonshemminger sammen. Men etter treningen vet jeg hvordan en håndterer dette.

“Barn med nedsatt funksjonsevne møter utfordringer i og utenfor skolen. Utenfor blir de diskriminert. På skolen trenger spesielt jenter hjelp når de blir eldre. Under menstruasjon trenger jenter med funksjonshemming hjelp med bindene sine. For å være på skolen med vennene sine trenger de denne hjelpen. Ellers blir de bare hjemme. Men når barn er på skolen, endres livene deres sakte.”

Nora holder opp et flashkort med tallet 5 på.
Nora lærer en av elevene å regne.
Chukumbutso i Malawi med sin kone og sønn, som sitter i rullestol. De står ute og smiler.

Jeg er... Chikumbutso
Jeg er... glad for at sønnen min har muligheten til å gjøre alt

Chukumbutso i Malawi med sin kone og sønn, som sitter i rullestol. De står ute og smiler.
Enock sitter i rullestolen utenfor hjemmet sitt. Han har på seg skoleuniformen og smiler bredt.
Enock går nå på en inkluderende skole, hvor han trives.

“Da sønnen min Enock var ung, fikk han malaria som påvirket hjernen hans. Etter dette mistet vi håpet på at han en dag skulle gå på skolen.”

Chikumbutso var bekymret for sønnens fremtid. Men synet hans endret seg da Enock begynte å gå på en inkluderende skole.

“Da han begynte på skolen, fikk han venner. Han ble sosial. Det er en stor forandring i ham: han lærte dette på skolen. Når han er sammen med vennene sine, er han så glad. Han har muligheten til å gjøre alt, akkurat som alle andre.

“Det er mange ting som har forandret seg etter at Enock begynte på skolen. Det går veldig bra. Han vet hvem han er og at han kan gjøre alt.”

Rose og hennes barnebarn Jonathan utenfor hjemmet deres i Malawi. De ser på hverandre og smiler.

Jeg er... Rose
Jeg er... stolt over å se endringen i barnebarnet mitt

Rose og hennes barnebarn Jonathan utenfor hjemmet deres i Malawi. De ser på hverandre og smiler.

“Jeg skjønte at barnebarnet mitt, Jonathan, hadde et øyeproblem,» sier Rose. «Da han gikk på skolen, identifiserte læreren funksjonshemmingen hans. Han kunne ikke se det samme som vennene sine og læreren forklarte meg dette.”

Etter å ha snakket med læreren, begynte Rose å sende Jonathan til en inkluderende skole. «Jeg så endringer i ham, selv hjemme. Han begynte å bli mer aktiv, han kunne lese, han spilte fotball med vennene sine og lekte på dumpen. Han fulgte også enkelt instruksjoner som jeg ga ham, slik som ‘fei her’. Han var i stand til å gjøre dette.

“På grunn av skolen kan han nå lese … når du gir ham en bok, åpner han for å lese. Jeg vet at det har virkelig vært en endring og utdannelsen hans går bra.”


Alle bilder © Sightsavers/Homeline Media

Rose og hennes barnebarn Jonathan utenfor hjemmet deres i Malawi. De ser på hverandre og smiler.
Rose har lagt merke til hvor langt Jonathan har kommet siden han begynte på den inkluderende skolen.

Om prosjektet

Dette treårige inkluderende utdanningsprosjektet startet i Malawi i april 2020 med støtte av deltakere fra People's Postcode Lottery. Sightsavers' partnere involvert i dette prosjektet inkluderer Catholic Health Commission (Malawi), Ministry of Gender, Children, Disability and Social Welfare (Ntcheu), og Parents of Disabled Children Association of Malawi.

Flere historier

Den frivillige medarbeideren Moses måler en kvinnes høyde for å se hvor mye medisin hun trenger for å beskytte henne mot elveblindhet.
Sightsavers stories
Historier / Forsømte tropesykdommer /

Hvordan kulturell bevissthet kan bidra til å bekjempe NTDer

Sightsavers’ Khadijah Bello reiste over nord-sentrale Nigeria for å se hvordan programmene våre fremskynder eliminering av forsømte tropiske sykdommer.

Abigail Brown og Boma Cliford Fosong.
Sightsavers stories
Historier / Funksjonsnedsettelser /

Hvordan vi fremmer inkluderende data

Vi lanserte nylig Sightsavers Inclusive Data Network (SIN) for å dele vår kunnskap og læring om inkluderende data med alle aktører innen global utvikling.

En kvinnelig medisindistributør måler en jente for å se hvor mye medisin hun trenger for å beskytte henne mot trakom.
Sightsavers stories
Historier / Forsømte tropesykdommer /

“Programmet vårt har forvandlet lokalsamfunn”

Etter seks år har Accelerate-programmet allerede levert 53 millioner behandlinger for å beskytte mennesker mot trakom, og behandlet 91 000 avanserte tilfeller av sykdommen.