STØTT OSS

Hvordan inkluderende fellesskap forvandler barns liv

A young girl raising her hand in a classroom.

I Mali får ikke barn med nedsatt funksjonsevne like god tilgang til utdannelse som andre.

Et Sightsavers-prosjekt i landet kjemper for en mer rettferdig tilnærming, og tester et inkluderende fellesskap-konsept på fire skoler. Lokale lærere blir opplært til å støtte elever med funksjonshemninger og til å gjøre klasserommene deres tilgjengelige for alle.

Som en del av prosjektet har det lokale malisiske språket blitt oversatt til blindeskrift for første gang. Dette har gjort det mulig for skolene å produsere blindeskriftversjoner av evalueringer for å bedømme lesenivået til skolebarn, noe som betyr at elever med synshemming kan vurderes på lik linje med klassekameratene.

Så langt har konseptet inkluderende fellesskap hjulpet 252 barn på grunnskolen som er blinde eller har synshemming.

Her beskriver elever, lærere og foreldre hvordan prosjektet har utgjort en forskjell i livene deres.

En ung jente smiler mens hun står i et klasserom.

Bli med i kampanjen vår

Vi mener godt gjennomtenkt, inkluderende fellesskap må være tilgjengelig for alle barn. Undertegn vårt åpne brev til verdensledere og hjelp oss med å forvandle livene til barn med funksjonshemninger.

Signér det åpne brevet

“Jeg liker å lære ting. Jeg vil bli journalist.”

Mariam

Mariams historie

Mariam er ni år gammel og har nedsatt syn. Moren hennes, Kadiatou, hadde sett datteren kjempe for å lære i årevis. “Vi oppdaget Mariams funksjonshemming det andre året på barneskolen, ” sier Kadiatou. “Hun klaget ofte over øynene, og håndskriften hennes var uleselig. Jeg så at funksjonshemmingen hennes var veldig alvorlig. Jeg var bekymret fordi denne funksjonshemmingen kan føre til mer alvorlige problemer i fremtiden. ”

Da Mariam begynte på en av skolene som kunne bidra med inkluderende fellesskap, opplevde Kadiatou virkningen med én gang. “Vi så store endringer på grunn av prosjektet fordi det gjorde sitt til at Mariam fikk korrigerende briller. Hun ser ting tydeligere nå: før var håndskriften hennes uleselig, men nå er det lesbart. Mariam er veldig smart. Jeg ønsker meg en bedre fremtid for henne med lykke og glede.”

Mariam er nå en av de fem beste elevene i klassen sin. “Mine favorittfag er diktering og matematikk,” sier hun. “Jeg liker å lære ting. Jeg vil bli journalist. Og jeg liker å leke med vennene mine – vi leker gjemsel. ”

“Takket være skolen har jeg virkelig forandret meg - jeg kan forstå hva folk sier.”

Alfousseni

Alfoussenis historie

Alfousseni er blind og begynte å gå på Darsalam B-skolen i Segou på grunn av prosjektet. “Jeg er 15 år. Jeg går i femte klasse [fjerde klasse i Norge],” sier han. “Mitt favorittfag er skriving.” Før han begynte på skolen, tilbrakte han dagene hjemme med familien. “Noen ganger gikk vi en tur. Noen ganger prøvde vi å sy sandaler hjemme for å tjene penger.”

Nå har Alfousseni muligheten til å lære og til å lykkes på skolen sammen med sine jevnaldrende. Det nye miljøet og tiden med andre barn har hjulpet ham med å kommunisere bedre med andre. “Før jeg gikk på denne skolen, forsto jeg ikke alle. Men så begynte jeg å forstå mennesker, og nå kan jeg skjønne hva folk sier, og jeg slåss ikke lenger. Alt jeg visste om tidligere var å slåss med folk fordi jeg ikke forstod dem.”

“De ga meg korrigerende briller, noe som hjalp meg mye.”

Noutene

Noutenes historie

Noutene, som har nedsatt syn og albinisme, er 11 år gammel. Hun startet også på Dar Salam B-skolen på grunn av prosjektet. “Jeg har flere småsøstre og -brødre,” sier hun. “På skolen liker jeg matematikk og grammatikk. Jeg har en bestevenn. Hun heter Awa. Hun går på denne skolen, og vi er i samme klasse.”

En av tjenestene som tilbys på de nye skolene, er øyetester for elevene, og Noutene var en av 90 studenter som fikk briller for å forbedre synet. “Til å begynne med var det litt vanskelig å lære. På den tiden hadde jeg ikke korrigerende briller. De ga meg korrigerende briller senere, noe som hjalp meg mye. I begynnelsen var det vanskelig, men nå er det greit.”

“Når jeg blir eldre, vil jeg være familieoverhode og reise mye. Jeg vil bli dommer.”

Toumani

Toumanis historie

Toumani mistet synet da han var syv år og slet med å lære i samme tempo som andre elever. Han ble flyttet til forskjellige skoler og hadde ikke vært på skolen på en stund da foreldrene hans hørte om inkluderende fellesskap-konseptet og meldte ham på. Nå er han 13 år gammel og tilbake på skolen, og han får lære i et støttende miljø for første gang.

Å gå på den nye skolen har også involvert å lære en viktig ny ferdighet: å lese blindeskrift. “Da jeg begynte på skolen, var det enkelt å bli venner med andre elever, men jeg forsto ikke hva jeg lærte på skolen,” sier han. “Da jeg kom hit til Bamako, hadde jeg problemer på grunn av måten vi skriver blindeskrift på. Dette var problemet mitt, å skrive blindeskrift. Men nå går det greit.”

Toumanis foreldre har sett en forvandling i sønnen sin. “Det at Toumani kan gå på skolen har forandret ham mye,” sier moren hans, Bama. “Han klarer alt han ikke kunne før.”

Faren hans, Drissa, sier at den nye skolen har gitt familien mer håp for Toumanis fremtid. “Alt jeg ønsker er at Toumani fortsetter å studere, og at han kan jobbe med noe i fremtiden. Så alt jeg kan si til Sightsavers er takk for alt dere har gjort for Toumani. Vi ønsker oss at alle drømmene hans går i oppfyllelse. Det er vårt håp!”

“Inkluderende fellesskap er gunstig for alle.”

Adizatou

Adizatous historie

Adizatou er en av lærerne som har fått opplæring i å støtte elever med funksjonshemninger. Hun har fått førstehåndserfaring med de positive effektene av inkluderende fellesskap.

“Jeg har undervist siden 2006,” sier hun. “Det jeg elsker mest med jobben min er å lære bort ting til barn. Jeg liker veldig godt å lære dem alt jeg vet om alle fagene.

“Jeg deltok på opplæring i inkluderende fellesskap, og jeg så stor forbedring etterpå. Under opplæringen fikk vi beskjed om å skrive større bokstaver for synshemmede barn, ha god belysning i klasserommet og bruke konkrete eksempler under leksjonene. Det hjelper dem alle mye, så vi har fortsatt med dette.

“Uten dette prosjektet ville flertallet av barn med funksjonshemninger havnet på gaten og i kriminalitet. Noen familier tror ikke barna er i stand til å lære, men de som har tatt med barna sine hit vet at disse er i stand til å studere like godt som de andre.

“Inkluderende fellesskap er gunstig for alle. Når vi har et barn med nedsatt funksjonsevne i klasserommet, tar vi oss bedre tid. Og når vi tar oss bedre tid, vil også andre barn som sliter dra nytte av at vi tar ting saktere”


Aid Match-logo.Fra 2017 til 2020 ble Sightsavers’ inkluderende fellesskap-konsept i Mali muliggjort av den generøse støtten fra det amerikanske folket via United States Agency for International Development.

 

“Jeg ønsker henne en bedre fremtid som er full av lykke og glede.”

Kadiatou, Mariams mor

Finn ut mer om utdanningsarbeidet vårt

Rettigheter for personer med funksjons-nedsettelser

Flere nyheter

Arif og moren hans sitter på en seng og prater.

Sightsavers Bangladesh markerer 50-årsjubileum

Sightsavers begynte å jobbe i Bangladesh i 1973 for å diagnostisere og behandle mennesker for grå stær, som er en av de vanligste øyelidelsene i landet.

En kvinne sitter og snakker i en mobiltelefon.

Sightsavers vinner Zero Project-prisen for program som arbeider for politisk deltakelse

Prisen ble delt ut for vårt inkluderingsprosjekt. Prosjektet fremmer rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne til å delta i det sivile og politiske liv i Kamerun og Senegal.

Vainesi smiler og klapper utenfor hjemmet sitt i Malawi.

Nå er trakom eliminert i Malawi

Malawi har blitt det første landet i Sør-Afrika som eliminerer den smittsomme øyesykdommen trakom. Dette er bekreftet av Verdens helseorganisasjon.